„Csak két pénzügyi probléma létezik:
kevés a bevételed vagy magasak a költségeid”.
Poller Roland
Az Európai Uniós csatlakozás és az internet világa érdekes kihívást teremtett a kisvállalkozók számára. Vevőik akadályok nélkül utazhatnak az Unión belül, már nem korlátozzák őket valutakeretek és útlevél. Az e-kereskedelem segítségével bárki már külföldről is otthonába rendelheti a megkívánt terméket. A határok eltűnésével megsokasodott a kiskereskedők versenytársainak száma és egyre többször hallják a kereskedők vevőiktől „Azért nem vásárolok nálad, mert az interneten ugyanaz sokkal olcsóbb”. A fogyasztó az ismert szlogen „Mert hülye azért nem vagyok!” szerint vásárol, a terméket ott veszi meg, ahol a legolcsóbb.
Folyamatosan felvetődik és megválaszolásra vár a kérdés, hogyan termelhet komoly profitot Nyugat-Európában egy vállalkozó, ha ugyanazt a terméket olcsóbban adja a fogyasztónak, mint magyar társai? Ismert tény, hogy a nyugat-európai átlagfizetés és az ingatlanok bérleti díja többszöröse a magyarországi átlagnak, ami jelentős többletköltséget eredményez az ottani vállalkozóknak. A magasabb béreket és bérleti díjakat változatlan, vagy olcsóbb fogyasztói ár mellett csak úgy képes kigazdálkodni egy külföldi kiskereskedő, ha az árrése nagyobb, és jóval olcsóbban szerzi be ugyanazt a terméket, mint magyar társai.
Folyamatosan aktuális tehát a kérdés, hogy miért nem adnak a gyártók és nagykereskedők a magyar vevőiknek nyugat-európai beszerzési árakat?
A könyv anyagát a válaszok keresése és a gyakorlati tapasztalat szülte.
Ezt a könyvet kereskedő társaimnak írtam azzal a céllal, hogy segítsek nekik eligazodni a beszerzéssel kapcsolatos fogalmak, lehetőségek és csapdák között. Legtöbben önhibájukon kívül nem tudják, hogy léteznek beszerzési és marketing társulások, ugyanakkor a gyártók és nagykereskedők érdeke, hogy ez a helyzet még sokáig így maradjon. A könyv célja rámutatni a mennyiségi beszerzésben rejlő lehetőségekre, és fejlődési irányt mutatni minden növekedésben gondolkodó kiskereskedő számára.
Ez az könyv ugyanakkor hasznos segédanyaggá válhat a nagykereskedők és gyártók számára is, segít nekik megérteni a beszerzési és marketing társulások logikáját, valamint lehetőséget nyújt számukra, hogy beszállítóként elsőként csapjanak le a kínálkozó üzleti lehetőségre, ezzel stabilizálva helyzetüket a piacon.
Meggyőződésem, hogy a kiskereskedők és szolgáltatásokat végző vállalkozók számára a multik és az internetes kereskedelem uralta piacon az összefogás jelenti a hosszú távú megoldást. Tisztában vagyok vele, hogy a piacgazdaság alapja a verseny, de ha a szemléletünket az együttműködésre való törekvés jellemzi, nagyon sok esetben megtalálhatjuk azokat a lehetőségeket, melyek az egyéni érdekérvényesítés feladása nélkül is lehetőségeket nyújtanak – ha nem is mindenki, de többek számára.
Mivel Magyarországon fél kezemen meg tudom számolni azokat a társulásokat, amelyek valóban működnek, biztos vagyok benne, hogy sok olvasóban felmerül majd a kérdés, kihez is csatlakozzon. Ha egy szakmában jelenleg nincs is még működő beszerzési vagy marketing társulás, ez a könyv segíthet a szervezésben. Amennyiben az alapítással, szervezéssel és működtetéssel kapcsolatban elakadnál és bevált módszerekre van szükséged, további segítséget találsz a www.profitklinika.hu honlapon.
Nagyon remélem, hogy sok-sok vállalkozótársam lesz képes profitálni e könyv tartalmából és még több, aki segítségével még erősebbé válik.
2013 március 15. Poller Roland